۱۳ دی ۱۳۹۰، ۱۵:۲۳
کد خبر: 30747208
T T
۰ نفر

تهران - معاون غذا و داروي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه مصرف آنتي بيوتيك ها ، ارز بري و هزينه فراواني بر اقتصاد كشور تحميل مي كند، اعلام كرد: ايران جزو 20 كشور نخست مصرف آنتي بيوتيك ها در جهان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، 'احمد شیبانی' روز سه شنبه در نخستین جشنواره نظام حاكمیت بالینی در تهران افزود: متاسفانه ایران از نظر مصرف غیرمنطقی دارو سرآمد كشورهای جهان است بطوری كه مصرف سرانه ریالی و ارزی دارو برای هر فرد در كشور به ترتیب 75 هزار تومان و 50 دلار است كه این به دلیل قیمت كم داروهای تولید داخل و وارداتی است.

وی یادآور شد حدود 49 درصد نسخه و تجویزهای دارویی در كشور مربوط به داروهای تزریقی می شود كه در بسیاری از موارد اصلا به آن نیازی نیست.

شیبانی خاطرنشان كرد همچنین سهم مصرف دارو در بیمارستان ها و مراكز درمانی كشور حدود 40 درصد است كه باید كاهش یابد.

معاون وزیر بهداشت گفت: ارزش ریالی مصرف داروها در مراكز درمانی كشور به مراتب بیش از سایر مكان های دیگر است چرا كه در بیمارستان ها بیشتر داروهای تخصصی با فناوری بالا مانند آنتی بیوتیك های تزریقی استفاده می شود.

شیبانی ادامه داد برای مدیریت مصرف دارو در مراكز درمانی نیاز به حضور داروساز بالینی در این مراكز است؛ داروسازی بالینی نقش عمده ای در اجرایی شدن نظام حاكمیت بالینی دارد.

وی تاكید كرد برای مدیریت مصرف بی رویه برخی داروها در كشور به عزم ملی و عزم جامعه پزشكی نیاز است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینكه براساس آمارهای جهانی 50 درصد خطاهای پزشكی در بیمارستان ها و مراكز درمانی مربوط به دارو است، گفت: برای كاهش خطر باید داروساز بالینی در مراكز درمانی كشور حضور داشته باشد.

به گفته شیبانی، در كشورهای درحال توسعه حداكثر به ازای هر یكصد تخت ، یك داروساز بالینی در مراكز درمانی حضور دارد این درحالی است كه در كشور ما داروساز بالینی حضور ندارد.

وی درعین حال گفت: فقط 10 بیمارستان در كشور - كه اغلب در تهران واقع شده اند- ، بخش مراقبت ویژه دارویی دارند.

معاون وزیر بهداشت افزود: ارزیابی خدمات دارویی مراكز درمانی فقط مختص داروخانه نیست بلكه در بخش مراقبت های ویژه دارویی نیز این ارزیابی صورت می گیرد كه جای این بخش به شدت در مراكز درمانی كشور خالی است.

شیبانی، تعامل با پزشك، آماده سازی دارو، ارائه مشاوره به مردم، معرفی و گوشزد كردن عوارض و تداخل های دارویی، تهیه داروی استریل و مدیریت تغذیه وریدی بیماران را از جمله وظایف داروساز بالینی در بیمارستان ها برشمرد.

وی گفت: یكی از عوامل بروز خطاهای پزشكی ، نبود داروساز بالینی در مراكز درمانی است.

معاون وزیر بهداشت افزود: اگر نتوانیم مصرف منطقی دارو در كشور را مدیریت كنیم از نظر سلامتی و اقتصادی با مشكلات متعددی روبرو می شویم كه یكی از این مشكلات، بروز مقاومت های میكروبی است.

اجتمام**9185**1572
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه